اشتغال

اشتغال زایی زنان

اشتغال زایی زنان

اگر می‌خواهید یک زن مقتدر و با اعتماد به نفس در جامعه باشید و جایگاه اجتماعیتون بالاتر بره باید کسب و کاری برای خودتون راه اندازی کنید. شاید فکر کنید که دور شدن از خانه و خانواده با وجود خانه‌دار بودن کار خیلی سختی براتون باشه اصلا نگران نباشید چون توی خونه هم می‌تونین درآمد کسب کنید. البته بهتره که برای توسعه فردی و اجتماعی از مشاور و راهنما کمک بگیرید تا روز به روز موفق‌تر بشید.اشتغال زایی زنان موضوعی است که که در این بخش به بررسی آن می پردازیم.

اشتغال زایی زنان در ایران

این روزها نرخ بیکاری زنان خیلی بالا رفته در صورتی که در کشور ایران زنان تحصیل‌کرده‌ای داریم که تعدادشون کم نیست. طبق تحقیقات موثق، مشخص شد که تعداد زنان درس خوانده و تحصیلکرده ایرانی از زنان باسواد کشورهای غربی هم بالاتر بوده و مهارت‌های تخصصی زنان در جامعه روز به روز در حال افزایشه. غیر از این موضوع، در دو سال اخیر زنان رغبت بیش‌تری برای ادامه تحصیل دارند. با وجود این دو امر مهم زنان ایرانی جایگاهی که باید از نظر اشتغال در ایران داشته باشند، ندارند.

البته یک سوال مهم وجود داره و اون هم اینه که چرا با وجود این‌که زنان آگاه شدن که نمی‌تونن توی جامعه شغل مورد نظرشون رو پیدا کنند، باز هم می‌خوان که درس بخونن و ادامه تحصیل بدن؟ به علاوه زنان از بازار کار خیلی سریع کنار می‌رن و این مورد فقط توی ایران اتفاق میفته. دلیل این اتفاق ممکنه بر اثر تبعیض جنسیتی و شرایط بد حقوقی باشه که باعث می‌شه فرصت کار کردن برای زنان کم‌تر بشه. به همین دلیل باید به فکر این باشید که خودتون برای خودتون اشتغال زایی کنید. اشتغال زایی زنان در ایران با وجود همه این اتفاقات، توی این سال‌ها به خصوص دوران پس از کرونا تغییرات خیلی خوبی کرده و به نوعی باعث ایجاد اعتماد به نفس و درآمدزایی زنان خانه‌دار شده.

vegam

بهترین شغل برای زنان خانه دار کدام است؟

سوالی که ذهن اکثر زنان خانه دار را به خود درگیر کرده است این سوال است که بهترین شغل برای زنان خانه دار کدام است؟ زنان خانه‌دار برای این‌که بتونن هم کارهای خانه را مدیریت کرده و هم به بچه و همسر خود توجه کنند باید شغلی را مدنظر قرار بدن که همه این موارد را شامل بشه و هم یه درآمدی براشون داشته باشه. پس بهتره شغل‌های دورکاری رو انتخاب کنند. مثلا داشتن یه آنلاین شاپ لوازم آرایشی یا لباس در خانه، فروش فینگر فود یا حصیربافی می‌تونه انتخاب عاقلانه‌ای باشه. شاید فکر کنید که راه اندازی کسب و کار خانگی برای یک خانم خیلی سخت باشه ولی اینطور نیست. اگر بتونین با روحیه خیلی قوی و پشتکار بالا قدم بردارید، خیلی زود به موفقیت و خواسته قلبیتون می‌رسید. فقط کافیه علاقتون رو پیدا کنید و براش ایده‌هایی در نظر بگیرید.

با وجود شرایط اقتصادی و تحریم‌ها کسب و کار زنانه خانگی خیلی رشد خوبی داشته و در این حوزه زنان موفق کارآفرین و ثروتمند کم نیستن. این روزها با استفاده‌ مردم از اینستاگرام و فضای مجازی فرصت خیلی خوبیه تا از طریق هنری که دارید درآمد زایی کنید. مثلا می‌تونید لباس ببافید و با اینستاگرام اون رو بفروشید یا مکرومه درست کنید و به صورت آنلاین مشتری جذب کرده و کارهای دستیتون رو بفروشید. ممکنه اولش درآمد آنچنانی نداشته باشید ولی بعد از یک مدت تلاش به خواسته‌هاتون می‌رسید. مهم‌ترین مزیت این‌کار اینه که قرار نیست بیرون از خانه کار کنید.

vegam2

اهمیت اشتغال زنان چیست؟

همونطور که تورم روز به روز داره بالاتر می‌ره دیگه کار کردن یک نفر برای یک خانواده کافی نیست. قبلا فقط مردها برای تامین مخارج خانه کار می‌کردند و خانه‌داری شغل اصلی زنان متاهل بود. سبد خانواده هر روز بزرگ‌تر می‌شه و این موضوع فقط شامل خورد و خوراک نیست و کلا هزینه همه چیز بالاتر رفته. مثلا خرید وسایل ارتباطی مثل موبایل و لپ تاپ و خرید اینترنت، خدمات پزشکی و درمانی افراد خانه نیاز به درآمد بیشتری دارند و فقط یک نفر نمی‌تونه این همه هزینه رو پرداخت کنه و کار کردن شما می‌تونه به همسرتون توی این مخارج کمک کنه.

همچنین اگر مهارتی دارید و از اون استفاده نکنید، به افسردگی دچار می‌شید پس به همین دلیل می‌تونیم بگیم کار کردن ارتباط مستقیمی با شاد بودن و بالا رفتن اعتماد به نفس زنان داره. یک زن موفق و شاد قطعا نقشش رو به عنوان مادر و همسر بهتر می‌تونه ایفا کنه تا این‌که مداوم درگیر افسردگی و سرخوردگی ناشی از نداشتن استقلال باشه.

پیامدهای مثبت اشتغال زنان

پیامدهای منفی اشتغال زنان

  • پیدا کردن استقلال مالی و
  • استقلال فردی
  • رابطه خیلی خوب با همسر
  • کمک کردن به اقتصاد کشور
  • بهتر شدن مسئولیت مادری
  • تقویت خودباوری
  • کم شدن سلامت جسمی
  • جدایی مادر از کودک
  • بالا رفتن نرخ بیکاری
  • سست شدن پایه‌های خانواده

وام اشتغال زایی زنان خانه دار

اکثر بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه به زنان کارآفرین تسهیلات اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌کنند. وام  اشتغالی زایی زنان خانه دار که جز دهک‌های اول تا پنجم هستن، از صندوق وام پرداخت می‌شه. شما می‌تونین از طریق گرفتن این وام‌ها کسب و کارتان را راه بندازید و درآمد داشته باشید. همچنین پرداخت اقساط این وام‌ها با وجود شغل جدید و درآمد خیلی راحت‌ پرداخته می‌شه.

vegam3

اهمیت اشتغال زایی زنان در خانواده و جامعه

نرخ بیکاری زنان در جامعه خیلی بالا رفته اما باز هم تمایل زن‌ها برای تحصیل و مستقل شدن زیاد شده. چون کار کردن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس زن‌ها و کمک به مخارج خانواده می‌شه. یک زن مستقل مادر شادتریه تا این‌که فقط بخواد توی خونه مشغول آشپزی و خانه‌داری باشه. با وجود گسترش اینستاگرام بهترین شغل برای یک خانم خانه‌دار داشتن یک آنلاین شاپه و از این طریق می‌تونه کسب درآمد کنه. البته خیلی مهمه یک راهنما در کنار شما باشه تا بتونین توی این حوزه عملکرد بهترین داشته باشین. وگا بیوتی همراه همیشگی شما برای رشد فردی و کاری هست که بهتون کمک می‌کنه بهترین خودتون توی حوزه فردی و اجتماعی باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *