دسته‌بندی نشده

بیوتی کوچ کیست؟

بیوتی

“کوچ زیبایی” یا “رهیار زیبایی” فردی متخصص در کوچینگ است که افراد شاغل در زیبایی و آرایشگری ازخدمات تخصصی او برای توسعه کسب و کار استفاده میکنند .
“بیوتی کوچ”یا رهیار زیبایی با بکارگیری مهارت و داشته های خود به مراجعین خود کمک میکند تا به اهداف خود در زمینه زیبایی و آرایش دست پیدا کنند تا بتوانند به بهترین نتیجه ممکن برسند این فرآیند را کوچینگ زیبایی نامیده اند
نرگس زمانی مترجم کتاب کوچینگ شناختی رفتاری د رادامه یادداشت تخصصی برای آکادمی اسعدی اضافه میکند : “رهیار زیبایی” یا “بیوتی کوچ” مشاوره و توصیه های شخصی را به مشتریان و مراجعین خود ارائه می دهد او به مشتریان کمک می کند تا با شناخت ویژگی های ظاهری خود مثل پوست و موی خود،  محصولات و رنگ های مناسب برای پوست و موی خود را انتخاب کنند و نکاتی را در مورد نحوه استفاده از آرایش برای  داشتن زیباییِ ظاهریِ طبیعی ارائه می دهند.

beauty1

یک مربی زیبایی کسانی را که علاقمند به بهبود ظاهر بدنی و صورت خود هستند  کمک میکند تا بتوانند در روال زیبایی خود تغییراتی ایجاد کنند و به سطح بالاتری ارتقا یابند
او کسانی را که علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد محصولات و تکنیک های زیبایی هستند، یا کسانی که به دنبال مشاوره هستند، هدف قرار میدهد.  و به آنها کمک کند که چگونه بهترین ظاهر خود را داشته باشند.
یک “بیوتی کوچ” وظیفه دارد که بادانش خود در صنعت زیبایی و همه جنبه های رشد سالن های زیبایی و کلینیک های زیبایی، مدیران و آرایشگران را به سمت پیشرفت هدایت کند.

“بیوتی کوچ” محرم اسرار شماست وبا احترام به ارزش ها و علایق و سلایق مدنظر شما و با صداقت و صبوری آنچه را نمی‌شنوید به شما می‌گوید، آنچه را نمی‌بینید به شما نشان می‌دهد تا شما به زیبایی هایی که در جستجویش بودید برسید.
لازم است بدانیم “بیوتی کوچ” صرفا متخصص نیست؛ بلکه تلاش اصلی او کمک به دیگران برای شکوفایی استعداد‌های بالقوه است.نرگس زمانی مشاور و روانشناس و مترجم کتاب قدرت کوچینگ مثبت اضافه میکند : کوچینگ بر خودِ فرد و محتویات ذهن او متمرکز است. هرکسی می‌تواند مربی باشد و کوچینگ شرایط ویژه‌ای ندارد. همه می‌توانند در تعامل با دیگران (دوستان،‌ همکاران، زیردستان یا حتی افراد مافوق)، رویکرد کوچینگ را انتخاب کنند.مهارت اصلی در کوچینگ پرسیدن سؤالات درست است. کوچینگ بر مبنای این باور پایه‌ریزی می‌شود که افراد راهکار حل مسائل خود را در اختیار دارند و با اندکی همیاری فکری سؤال‌هایی که افراد را در کشف مسائل اصلی آنها یاری می‌کند. کوچینگ یعنی توانمندسازی نه وابسته سازی!

beauty2

 اما براستی زیبایی چیست و “کوچینگ زیبایی” چگونه صورت میگیرد و از چه اصول و قواعدی تبعیت میکند چه نکاتی در “کوچینگ زیبایی” دارای اهمیت است ؟ سوال مهم دیگر این است که  زیبایی در میان فرهنگهای متفاوت به چه معناست؟
 این سوال یک سوال فلسفی است که البته پاسخ آن به تمام وجوه دیگر قابل ارجاع است. زیبایی به معنای وجود تناسب در موضوع و توانایی ایجاد لذت و حس مطبوع و آرامش وشادی در مخاطب می باشد.

“کانت” در تعریف زیبایی می گوید :زیبایی اصیل باید که در اثر مرور زمان و با وجود تغییر در مدها و سلیقه ها همچنان جذاب بماند و جذابیت آن تحت تاثیر شرایط فرهنگی مخاطب قرار نگیرد.
میل به زیبایی ظاهری یک میل قوی و فطری در همه آدمیان در همه ادوار بوده و هست.

احتمالا زیبایی جسمی و ظاهری اعم از اندام و صورتِ افراد، ناشی از مکانیسم طبیعی برای کمک به تولید مثل و بقای نسل سلامت و قدرتمند است بهمین دلیل است که با وجود این همه تنوعِ مد و سلیقه، تقریباً در همه فرهنگها چشمانِ درشت، موهای برّاق ، پوست صاف و لطیف و بدون چین و چروک و لک و یا سینه های درشت و کمر باریک در زنان، و قد بلند، و سینه ستبر و عضلانی در مردان ایجاد جذّابیت می کند و در واقع این نشانه هایی از سلامت فردی بوده و بطور ژنتیک و فطری به ادامه حیات انسان کمک میکند.

همه ما درکی از زیبایی و چیزهای زیبا داریم و زیبایی را به‌شکلی تجربه کرده‌‌ایم اما وقتی پای تعریف زیبایی در میان باشد، ماجرا فرق می‌کند. گاهی اوقات با دیدن یک نقاشی از ظرافتِ طبعِ نقاش شگفت‌زده می‌شویم، گاهی با شنیدن یک موسیقی در آن غرق می‌شویم و گاهی هم یک فیلم سینمایی را تا مدت‌ها به خاطر می‌سپاریم.

ما چگونه زیبایی را درک می‌کنیم؟
‌ آیا درک و تعریف همه ما از زیبایی یکسان است؟
 آیا زیبایی در نگاه ماست یا اینکه واقعا در بیرون وجود دارد و ما صرفا آن را حس می‌کنیم؟
 به بیان دیگر آیا ما زیبایی را می‌فهمیم یا آنکه فهم خود از زیبایی را درک می‌کنیم؟

ما هنگام روبه‌روشدن با چیزی زیبا و جذاب، به آن خیره می‌شویم. دانشمندان با استفاده از فنّاوری ردیابیِ مردمک چشم، نشان دادند که ما جذب تصاویری می‌شویم که برخی ویژگی‌های ظاهری مانند اجزای متقارن و عناصر زنانگی در صورت را دارند. بدون توجه به فرهنگ و یا سن و یا جنسیت، تقریبا تمام کسانی که روی آنها آزمایش انجام شد واکنش مشابهی به دیدن تصاویر زیبا داشتند. درنتیجه می‌توان گفت که عناصری مشابه در تعریف زیبایی صورت و ظاهر نقش دارند، عناصری که ارتباطی با مسائل فرهنگی که در بزرگ‌سالی با آنها روبه‌رو می‌شویم ، ندارند.
اما پس از بررسی‌های متعدد، دانشمندان برخی ویژگی‌های مشترک را یافته‌اند که بر قضاوت ما از صورت زیبا اثر می‌گذارند. این ویژگی‌ها فارغ از تأثیرات فرهنگی است. به بیان دیگر، اکثر ما هنگام مشاهده این ویژگی‌ها در صورت فرد، او را زیباتر ارزیابی می‌کنیم. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • وجود تقارن در صورت: هنگامی که ما با صورتی روبه‌رو می‌شویم که هر دو نیمه آن مشابه‌اند، آن را زیباتر ارزیابی می‌کنیم.

  • وجود ویژگی‌های جنسی ثانویه در صورت: مانند فک بزرگ و ابروهای بزرگ‌تر در مردان و ویژگی‌های زنانه در صورت زنان.
  • لبخندزدن: تقریبا همه افراد چهره‌های در حال لبخندزدن را زیباتر از چهره‌های بدون حالت ارزیابی کرده‌اند.
  • یکدستی و صاف‌بودن پوست

ختم کلام اینکه ضرورتی ندارد که بیوتی کوچ یک آرایشگر یا زیبا گر حرفه ای باشد اما اگر در این حرفه هم صاحب تجربه ای باشد چه بسا که در کسب نتیجه موثر واقع شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید  مقاله زیر را در سایت میگنا مطالعه کنید.

کوچینگ زیبایی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *